משכנתה בעשרת החודשים הראשונים של השנה היקף המשכנתאות עלה ב-14% בהשוואה ל-2019

אריק מירובסקי

למרות הסגר, היקף המשכנתאות בחודש אוקטובר הגיע לשיא של עשור ועמד על 6.2 מיליארד שקל • דחיית המשכנתאות נותרה ברמה יציבה של כ-12% מכלל יתרת החוב על משכנתאות

שיא משכנתאות של עשור האחרון, שנקבע באוקטובר האחרון, בא לידי ביטוי בהיקפי משכנתה של 6.2 מיליארד שקל.

זה לכאורה לא מפתיע, משום שחלק גדול מחודשי אוקטובר הקודמים נפלו בתקופת חגי תשרי, שהשנה הסתיימו בשליש הראשון של החודש. ואולם העובדות הן שגם בחודש ספטמבר, שניקז אליו את מרבית החגים, נקבע שיא דומה וששני השיאים נרשמו בתקופת סגר על המשק, בשיאה של מגפה שנושאת עימה הרס כלכלי, ולכן מדובר בנתונים מפתיעים במיוחד.

דחיית המשכנתאות נותרה ברמה יציבה של כ-12% מכלל יתרת החוב על משכנתאות.

7,783 משכנתאות ניתנו בחודש שעבר על ידי הבנקים, נתון נמוך משלושת קודמיו שחצו על רף ה-8,000, וגם היקף המשכנתאות שנלקח היה נמוך מעט יותר מהחודשים יולי-ספטמבר, ואולם מדובר בחודש חמישי ברציפות שבו הציבור לוקח יותר מ-6 מיליארד שקל משכנתה – וזה היקף גדול מאוד.

בעשרת החודשים הראשונים של השנה הציבור לקח 62.7 מיליארד שקל משכנתה, ב-14% יותר מאשר בעשרת החודשים הראשונים של שנה שעברה. 2020 עתידה לרשום שיא משכנתאות של כל הזמנים, והשאלה היא רק כמה.

רוכשי דירות דרך תוכנית מחיר למשתכן ממשיכים לבלוט בקרב לוקחי המשכנתאות. באוקטובר הם היוו כ-13% מכלל המשכנתאות שנלקחו. 1,180 הלווים של מחיר למשתכן המשיכו לקחת משכנתאות גבוהות של כ-700 אלף שקל בממוצע, והמשיכו את התופעה שנרשמה מתחילת הקורונה, לפיה רוכשי הדירות במסגרת התוכנית הממשלתית הגדילו מאוד את גובה המשכנתאות שהם לוקחים.

הדבר יתכן בגלל 2 סיבות: נכון לעכשיו מחיר למשתכן נמצאת בשלבי סיום, והתוכנית החלופית "דיור במחיר מופחת" של יעקב ליצמן טרם אושרה ואינה מוכרת לציבור הרחב. הסיבה השנייה היא ריביות השפל שבהן נמצא המשק. הריבית הריאלית הקיימת כיום, בגובה 1%, היא הריבית הנמוכה ביותר שקיימת במשק בשנים האחרונות ובכלל, והיא מאפשרת לקיחת משכנתאות בהיקף גדול, ועדיין לשמור על החזרים חודשיים ברמה נמוכה יחסית.

מגזר נוסף שנהנה מהריביות הנמוכות הוא המשקיעים, שלפני כארבעה חודשים גם קיבלו צ'ופר משר האוצר ישראל כ"ץ בצורה של הורדת מס רכישה. באוקטובר נרשמו 1,079 משכנתאות בקרב משקיעים, שבהבט היסטורי כולל אינו נחשב למספר רב, ואולם על רקע חוסר הוודאות הגדול שבו נמצא השוק על רקע נגיף הקורונה ו"הקורונה הכלכלית", מדובר במספר נאה.

שליש מהמשכנתאות – מיחזור

ואולם המגזר השלישי הוא הבולט מכולם, והוא מגזר הממחזרים: כמעט שליש מהמשכנתאות שנלקחו היו כתוצאה של מיחזור. יועצי משכנתאות מדווחים באחרונה, כי המצב הכלכלי הגרוע אליו נקלעו רבים, מדרבן אותם למחזר משכנתאות ישנות ולהמיר הלוואות בנקאיות לכל מטרה במשכנתאות.

הסגר השני התאפיין גם בהתנהלות אחרת מצד דוחי המשכנתאות, לעומת הסגר הראשון במרץ-אפריל. בעוד שבסגר הראשון אחוז הדחייה הגיע לרבע מכלל יתרת החוב על המשכנתאות, בספטמבר ובאוקטובר ההיקף הגיע ל-13% מכלל יתרת המשכנתאות (כ-52.8 מיליארד שקל). השאלה כיצד יש להתמודד עם התופעה – עדיין לא באה לידי פתרון סופי.

מידע ומאמרים נוספים

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן